^Back To Top

Get Adobe Flash player

Zamość

Wycieczka do Zamościa

Dnia 05.06.2012 roku, wczesnym rankiem, uczniowie klas „0” – III Społecznej Szkoły Podstawowej w Wólce Grodziskiej wraz z opiekunami i rodzicami wyruszyli
na jednodniową wycieczkę do Zamościa. Miasta nazywanego "Perłą Renesansu", "Miastem Arkad" i "Padwą Północy", jednego z najpiękniejszych miast Polski dzięki unikalnemu, zabytkowemu Staremu Miastu wpisanemu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Zaraz po przyjeździe udaliśmy się na Rynek Wielki, by tam spotkać się
z przewodnikiem i rozpocząć zwiedzanie. Pierwszą budowlą, którą zobaczyliśmy był Ratusz wzniesiony w końcu XVI wieku i będący siedzibą władz miasta. Na szczególną uwagę
na Rynku Wielkim zasługiwały również kamienice otaczające płytę rynku - przede wszystkim piękne, zdobione kamienice ormiańskie oraz kamienice podcieniowe. Później udaliśmy się do Katedry - wzniesionej w 1587-1598 fundacji J. Zamoyskiego. W jej prezbiterium znajduje się rokokowe, srebrne tabernakulum, a sama Katedra to wybitne dzieło architektury
o znaczeniu światowym. Po zwiedzeniu Katedry przeszliśmy obejrzeć Pałac Zamoyskich,
a przed nim pomnik Jana Zamoyskiego – założyciela miasta, budynek Akademii Zamoyskiej - jednej z pierwszych polskich uczelni, fortyfikacje ziemne z bastionami na narożach oraz park miejski. Następnie udaliśmy się na Trasę Turystyczną Bastionu VII
i nadszańca
, by od wewnątrz zobaczyć mury z otworami strzelniczymi i dwoma kazamatami. Główna brama nadszańca prowadzi na bastionu VII, a ustawione tam działa przypominają o militarnym charakterze budowli. Stamtąd udaliśmy się na dach nadszańca i tam wysłuchaliśmy hejnału granego przez trębacza z wieży Ratusza na trzy strony świata

oraz obejrzeliśmy miasto z góry.

Po zejściu z trasy obejrzeliśmy dodatkowo Rynek Solny, Rynek Wodny, Synagogę oraz niektóre główne trakty uliczne miasta. Na tym zwiedzanie Zamościa zakończyliśmy. Jeszcze tylko zakup pamiątek, ciepły obiad i udaliśmy się do miejsca, które dzieci bardzo chciały zobaczyć. Tym miejscem było zamojskie ZOO, gdzie cześć zoologiczną stanowią zwierzęta rodzime i egzotyczne wraz z pawilonami i wybiegami dostosowanymi
do ich wymagań życiowych. Odwiedzający ZOO uczniowie mieli możliwość spotkania się „oko w oko” z przedstawicielami zwierząt niemal wszystkich kontynentów, poznania ich zwyczajów i środowisk życia.

Po zwiedzeniu ZOO udaliśmy się w drogę powrotną. Uczniowie głośno wyrażali swoją radość i zadowolenie z udanej wycieczki, gdyż oprócz poznania zabytków Zamościa
i zobaczenia zwierząt żyjących w ZOO, miło i przyjemnie spędzili czas.